Cześć młodzi programiści i programistki. Zgłaszam spóźnienie. Ale nie Wasze, tylko nasze, a dokładnie moje, tego artykułu. Dzisiaj miał być Dzień Dziecka! (sic!) 🚸 To ważny dzień dla Was i dla nas. Tak, tak, my też jesteśmy dziećmi. Dowód? Otóż tak jak Wy mamy swoich rodziców. I dla nich jesteśmy dziećmi, chociaż dorosłymi. Przypomina to trochę dziedziczenie klas w programowaniu obiektowym. Zainteresowanych zapraszamy na wakacyjny kurs Ruby od postaw. Będziemy jeszcze informować o szczegółach. Dlatego śledźcie naszego bloga, aby być na bieżąco i nie przegapić zapisów. 📅

Poprzednie CoderDojo

Jesteście ciekawi co się działo na poprzednich zajęciach CoderDojo w Gliwicach?

Słyszycie muzyczkę w tle? Jeśli nie to włączcie głośniki. Zazwyczaj tego nie robimy, ale tym razem podpięliśmy ścieżkę dźwiękową do tego artykułu. 🎶 Jest to twórczość jednego ninja, który uczęszcza już kilka lat na CoderDojo. Zrobił to przy pomocy programu FL Studio. Na pewno kojarzycie Przemka. Jeśli nie to podpowiemy Wam. Na większości zdjęć Przemek albo się chowa albo zasłania ręką twarz. Pozostawimy to bez komentarza, ale muzykę robi fajną. Poniżej macie panel sterowania.

Darek na zajęciach z Pythona odbiegł trochę od założonego tematu jakim była “Enkapsulacja klas”. Nie wolno mu? A kto mu zabroni? W końcu jest mentorem, a nawet ninja nadążał. I to nie byle jaki ninja. U nas ninja, a w Rybniku mentor CoderDojo. To pozytywnie świadczy o poziomie naszego CoderDojo. Oboje zagłębili się w sieciach rekurencyjnych. Przerobił wstęp do statystyki, w tym rozkłady, dopasowania, korelacje. Czysta matematyka! Oj jak to piękne brzmi dla naszych uszu. 🧮

Grupę z programowania gier przejął tym razem Wojtek. Temat dotyczył tworzenia animacji postaci w Blenderze. Gratulujemy Wojtkowi pierwszego takiego doświadczenia. Zajęcia poprowadził bardzo profesjonalnie. 👨‍🏫 Nawet Grzegorz jako mentor siadł i grzecznie wykonywał polecenia młodszego kolegi. Poniżej macie dwie krótkie animacje powstałe podczas tych zajęć. Jedna zamodelowana przez mentora Grzegorza, a druga przez Damiana - ninję.

Agnieszka i Alek wraz z ninja nauczyli komputer grać w sudoku. 🎲 Od teraz ninja mogą zarówno generować sobie plansze sudoku jak i rozwiązywać je. Opis algorytmu pozwolimy sobie zostawić na osobny artykuł dot. generowania i rozwiązywania sudoku. Opiszemy w nim krok po kroku wszystkie metody, które napisaliśmy w języku Ruby. Chcemy, abyście mogli wracać do tego tematu z własnymi pomysłami.

Zdjęcia z CoderDojo Gliwice #7

Nauka programowania dzieci i młodzieży - CoderDojo Gliwice z dnia 18-05-2019

Tematy na CoderDojo Gliwice

Shader graph w Unity - wprowadzenie

Shader graph na przykładzie postaci

Po intensywnej nauce tworzenia modeli 3D wrócimy do Unity, ale nie odejdziemy zbyt daleko od zagadnień graficznych. Poznaliśmy już z czego zbudowane są obiekty 3D oraz jak wykorzystywać mapy UV by nałożyć na nie tekstury. Na ostatnich zajęciach Wojtek pokazał nam wszystkim jak poruszać obiektem przy pomocy kości.

Tym razem dowiemy się jak połączyć programowanie z grafiką 3D w postaci shaderów! Przez skomplikowany świat programowania grafiki przeprowadzi Was game developer Grzegorz. 🎮 Tworzenie shaderów zwykle jest bardzo skomplikowane, wymaga wiedzy o działaniu karty graficznej, znajomości jednego z języków programowania shaderów HLSL, CG lub GLSL. Na szczęście z pomocą przychodzi nam silnik Unity3D.

W nowszych wersjach Unity dostępne jest świeżutkie narzędzie do tego celu. Shader graph jest to narzędzie do wizualnego tworzenia shaderów. Pozwala ono tworzyć nowe materiały oraz poznawać jak działa grafika 3D bez napisania chociażby jednej linii kodu.

Pliki z modelami i teksturami zawierają bardzo dużo danych, ale ułożone są one w powtarzalne struktury. Każdy wierzchołek (vertex) ma swój trójwymiarowy wektor z pozycją, bardzo często z koordynatami UV i innymi dostarczanymi przez nas danymi. Tekstura składa się z kolejno podanych kolorów pikseli i wartości alfy. Karty graficzne specjalizują się w przetwarzaniu właśnie tego typu danych gdzie informacji jest bardzo dużo, ale są one opisane taką samą strukturą i mogą być przetwarzane równolegle. Shadery są to małe programy przesyłane do karty graficznej, mówiące jej w jaki sposób należy przetworzyć dostarczone jej dane.

Podczas zajęć zapoznacie się z podstawami tworzenia shadera. Będziecie tworzyć różnorodne materiały. Część będzie tworzona proceduralnie, inne oparte o tekstury, a jeszcze inne będziecie nawet animować.

Wymagania:

  • Do zgłębiania tajników renderowania grafiki 3D w czasie rzeczywistym przyda nam się silnik Unity3D w wersji 2019. Wiecie co robić.

Sudoku w klasach

Klasa w szkole

Tematem zajęć będzie Sudoku w klasach. Część z Was zapewne wyobraża sobie, że na CoderDojo podzielimy się na klasy i będziemy grać w sudoku. 🏫 Nic bardziej mylnego - jak mawia twórca kanału Polimaty. Otóż skupimy się na tym, aby pozmieniać nasz kod źródłowy rozwiązujący i generujący sudoku. Zastanowimy się jak podzielić grupy funkcji do różnych klas, a klasy pogrupować w modułach. Nauczymy się, że są inne klasy niż tylko te, które znacie ze szkoły. Nie będzie nudy z budy. Mentorami będą:

Zresztą nie trzeba ich przedstawiać. No chyba, że nie byliście na wcześniejszych CoderDojo, to wtedy ich nie znacie. Ej pozdro! Kumają kumaci.

Wymagania:

  • Pasja do matematyki i uczestnictwo na poprzednich zajęciach z sudoku. Wystarczy, że było się na jednych zajęciach. Teraz będziemy refaktoryzować i optymalizować nasze rozwiązania.
  • Interpreter języka Ruby, ponieważ kod źródłowy w całym cyklu zajęć z sudoku został napisany w tym języku programowania. 💎

Co w sieciach neuronowych piszczy?

Sieć neuronowa

Tak to jest, że im głębiej w las tym więcej zwierząt. Już wyjaśniam moją myśl. Przed Wami zajęcia z Pythona. A Python to język programowania, ale nazwa podobna do pytona, takiego węża. Będziecie się zajmować zagadnieniami deep learning, czyli uczeniem maszynowym, ale dosłownie oznacza to głęboka nauka. Ostatnio używane było też narzędzie Anaconda Navigator. Anakonda to kolejny wąż. 🐍 Jak tak dalej pójdzie to biologię w szkole zastąpi CoderDojo. Ot taki zwierzyniec.

Do zoo zaprasza mentor Darek. Będzie matematyka i biologia. Statystyka i neurony. A wszystko po to, aby nauczyć komputer być bardziej ludzkim.

Wymagania:

  • Ściągnij i zainstaluj Pythona - język programowania, który doskonale nadaje się do implementacji sieci neuronowych oraz zagadnień uczenia maszynowego.

Mamy nadzieję, że podobają Wam się tematy. Nie bójcie się wyrażać swoich opinii w komentarzach. Jeżeli macie jakieś propozycje tematów to również napiszcie. Chcemy aby CoderDojo w Gliwicach było najlepszym dojo w Polsce.

Informacje organizacyjne

Jeśli macie jakieś pytania organizacyjne to przeczytajcie proszę dział FAQ - często zadawane pytania.

Czas zajęć ⏰

15.06.2019 (sobota) od 09:00 do 12:00

Miejsce zajęć 🏢

Technopark Gliwice
ul. Konarskiego 18C
44-100 Gliwice

Mapa dojazdu do Technoparku


Spodobało Ci się? Napisz nam o tym i czytaj nas regularnie. Możesz również podzielić się tym artykułem z innymi (Facebook, Twitter). Będzie nam niezmiernie miło.
Ponadto jeśli jeszcze tego nie zauważyliście to w menu górnym pojawił się nowy link. Dzieci i młodzież zapraszamy na RubyCamp - programistyczne półkolonie w Gliwicach.

Zostaw komentarz