CoderDojo Gliwice - Konkurs - 2018-12

Grudzień to czas prezentów i niespodzianek. 💝 I dlatego na zajęciach CoderDojo w Gliwicach zorganizowaliśmy świąteczny konkurs. Uczestnikom jeszcze raz dziękujemy i gratulujemy kreatywności. Każdy uczestnik naszego małego konkursu otrzymał nagrodę. Nagrodami były różnego rodzaju gadżety (kubki termiczne, bidony, gry logiczne, czyściki do telefonów, długopisy, smycze), a nagrodą główną był klucz licencyjny do gry Undertale. Sponsorem nagród jest Fractal Soft. Firma, w której pracujemy i tworzymy aplikacje internetowe, a czasem również piszemy gry. Jak chcecie możecie zalajkować naszą stronę na Facebooku.

Chcemy trochę więcej opowiedzieć o nagrodzie głównej. Tytuł ten został przez nas wybrany nieprzypadkowo. Podoba nam się historia powstania Undertale oraz mechanika gry. Ciekawe gry nie muszą być agresywne. Za to historia Toby’ego Foxa, autora Undertale, może Was zainspiruje i sami kiedyś stworzycie popularną i unikatową grę.

Gra Undertale

Logo gry Undertale

Undertale jest grą zbudowaną przez praktycznie jednego programistę z niewielką pomocą grafika. Gra została zaimplementowana w GameMakerze i skompilowana na różne platformy (Microsoft Windows, OS X, Playstation 4, PlayStation Vita oraz Linux). Założeniem autora było, aby grę dało się przejść bez potrzeby zabijania kogokolwiek. Każdego wroga w grze można “pokonać” bez użycia przemocy. Można tańczyć ze szlamowym potworem. Można pogłaskać psa, aby go ułagodzić. Lub można wyszeptać swoją tajemnicę rycerzowi. Albo można przyjąć zupełnie odmienne podejście i walczyć ze wszystkimi dookoła. Wcześniejsze decyzje wpływają na dialogi, postacie oraz historię gry. Jest to dosyć nowatorskie podejście do gier typu RPG. Gra ma 3 różne zakończenia i była jedną z najlepiej ocenianych gier 2015 roku za swoją oryginalność. 🎮

Bohaterem gry jest dziecko o imieniu Frisk. To właśnie on wpadł przez dziurę do podziemi. Teraz podróżując przez świat pełen potworów, poszukuje drogi do wyjścia. Niepokonanych przeciwników można w późniejszym etapie spotkać i rozmawiać z nimi o społeczności w jakiej żyją.

Undertale screen

Projekty

Projektów było sporo. Każdy ninja na pewno nauczył się czegoś nowego. Poniżej przedstawiamy Wasze pomysły tak jak je zapamiętaliśmy. Wszelkie rozbieżności są zupełnie przypadkowe. Wybaczcie starszym kolegom programistom, pamięć już nie ta.

Pułapka na Świętego Mikołaja

Święty Mikołaj ma w grudniu sporo zajęć. Pojawia się niespodziewanie, zostawia prezenty i znika przez komin lub kratkę wentylacyjną. Mało komu udało się go spotkać osobiście. To jednak nie zniechęciło Tymka, który postanowił złapać go na gorącym uczynku, czyli podczas roznoszenia prezentów. Pomysł polegał na użyciu płytki Arduino, wyświetlacza LCD, czujnika ruchu i w późniejszym etapie zapadni zatrzaskująco-chwytającej. Obecność Mikołaja wykrywać miał czujnik ruchu. Następnie odpowiednia informacja pojawiała się na wyświetlaczu LCD. A na końcu uruchamiać się miała zapadnia. Program do Arduino pisany był w języku C. Musimy na kolejnych zajęciach CoderDojo dowiedzieć się od Tymka czy złapał Świętego Mikołaja. My prezenty dostaliśmy, więc albo się uwolnił z pułapki albo czujniki ruchu są na niego niewrażliwe. 🔔

Projekt pułapki na Św. Mikołaja

Mikołaj roznosi prezenty

Dostarczanie prezentów to bardzo trudna i niebezpieczna praca. Święty Mikołaj jest pod tym względem zawodowcem. Nie dość, że wie gdzie dostarczyć jaki prezent to jeszcze działa pod presją czasu. A co by się stało gdyby nie zdążył Wam doręczyć prezentu? Można się o tym przekonać grając w grę napisaną przez Tomka. Dzięki niej możemy wcielić się w postać Świętego Mikołaja. Nasz bohater lata saniami z reniferami po ośnieżonym świecie i wrzuca przez komin prezenty. Jednak musi uważać na wysokie choinki oraz pamiętać, że czas nie jest z gumy. Wszystko odbywa się w ciągłym ruchu, a trafić do komina nie jest tak łatwo. Tomek swoją grę napisał używając silnika Unity. 🎁

Projekt Mikołaj roznosi prezenty

Powyżej krótki filmik z gry.


Kolędowanie przez programowanie

Czymże byłyby Święta Bożego Narodzenia bez świątecznego kolędowania. Zaśpiewać kolędę potrafi każdy. Zagrać na jakimś instrumencie niektórzy też potrafią. Ale czy ktoś próbował zaprogramować kolędę? A jeden ninja spróbował i się udało. Wojtek, bo o nim mowa napisał program odgrywający melodię cichej nocy przy pomocy Sonic Pi i języka Ruby. Cicha noc jest jedną z najstarszych oraz najpopularniejszych kolęd. 🎶

Projekt kolęda

Kalendarze świąteczne

W natłoku zadań i obowiązków, szczególnie przed Świętami, może się zdążyć, że zapomnimy o jakiejś ważnej sprawie. Dlatego aby tego uniknąć dobrym pomysłem jest przygotować sobie świąteczną listę. Zapisanie wszystkiego w punktach to podstawa dobrej organizacji. Na ten pomysł wpadło dwóch ninja. Każdy z nich stworzył w HTML-u kalendarz świąteczny z listą spraw do załatwienia. Ponadto dodali licznik w języku JavaScript, który wylicza ile czasu zostało jeszcze do Świąt Bożego Narodzenia. Sprytny sposób, aby nie przegapić Świąt. 📅

Projekty świątecznych kalendarzy

Pada śnieg

Karta pocztowa z życzeniami Wesołych Świąt to nasza Polska tradycja. Każdy lubi dostawać takie kartki. Ale co zrobić jak do Świąt Bożego Narodzenia zostało już niewiele czasu i nie wiadomo czy taka kartka dotrze do bliskich tradycyjną pocztą? Lepiej nie ryzykować. Jest na to proste, techniczne rozwiązanie. Cyfrowy świat pozwala nam na szybką komunikację i różne sposoby składania życzeń. Oczywiście najlepsze kartki to takie zrobione własnoręcznie. Na ten pomysł wpadli Juliusz i Przemek. Ci dwaj ninja stworzyli kartki internetowe z życzeniami. Dla urozmaicenia dodali efekt padającego śniegu, mimo iż za oknem śniegu nie było. ❄️

Projekty kartek świątecznych

Choinki z bombkami

Nie wyobrażamy sobie Świąt bez choinki. Choćby miało to być malutkie drzewko z papierowymi ozdobami. Takie jak stoi u nas w biurze w Gliwicach. Jednak rzeczywista choinka zajmuje przestrzeń. A gdyby tak zdygitalizować choinkę? Tą drogą poszło kilku ninja i to w różnych grupach. Powstały projekty w różnych technologiach. W grupie Grzegorza jeden początkujący ninja wygenerował choinkę z kolorowymi bombkami w języku C#. Za to w grupie Darka dwóch ninja opracowało program w Pythonie tworzący sparametryzowane drzewko świąteczne. Można zmieniać szerokość choinki oraz ilość użytych bombek. Szkoda, że tego sposobu zawieszania bombek nie można zastosować do prawdziwej, zielonej choinki. 🎄

Projekty cyfrowych choinek

Każdy powyżej przedstawiony projekt był na swój sposób wyjątkowy. Ale zdecydowanym faworytem była gra pt. Mikołaj roznosi prezenty. Chociaż pułapka na Świętego Mikołaja również wywarła na nas wielkie wrażenie. Jeszcze raz gratulujemy Tomkowi nagrody głównej. Wszystkim uczestnikom za to gratulujemy pomysłowości i wytrwałości. Mamy nadzieję, że wszystkim się podobało. Dajcie nam feedback, co mogłoby pójść lepiej i co byście zmienili. Chcielibyśmy częściej organizować takie konkursy.

Już niedługo pojawi się informacja o kolejnych zajęciach CoderDojo w Gliwicach. Za to poniżej kilka zdjęć z poprzednich zajęć. Nie tylko projekty świąteczne były Wam w głowie. Niektórzy nawet znaleźli czas na kooperacyjną grę karcianą. Fajnie było, co nie?

Zdjęcia z grudniowych zajęć

Spodobało Ci się? Napisz nam o tym i czytaj nas regularnie. Możesz również podzielić się tym artykułem z innymi. Będzie nam niezmiernie miło.

Zostaw komentarz